Overige onderdelen

Financiële mutaties

Onderwerpen Overige onderdelen

Mutatie
Baten

Mutatie
Lasten

Effect
begr. saldo

Algemene dekkingsmiddelen

1.

Decembercirculaire 2024

442

0

442

2.

Dividend Stedin

719

0

719

3.

Onderhoud speelvoorzieningen

0

-46

46

Overhead

4.

Ombudsman

0

-37

37

5.

Gemeentelijke Crisisorganisatie

0

-46

46

6.

Doorontwikkeling ERPx

0

150

-150

7.

Huiselijk Geweld

0

100

-100

8.

Luchtbehandeling Document Productie Centrum (DPC)

0

120

-120

9.

Artificial Intelligence (AI)

0

20

-20

10.

Meerjaren onderhoudsplan gebouwen (MJOP)

0

740

-740

11.

Applicatielandschap

0

100

-100

12.

NIS2-BIO

0

455

-455

13.

Experimenteerprogramma participatie

0

20

-20

14.

Herinrichting gemeentelijke organisatiestructuur

0

375

-375

15.

CAO ontwikkelingen

0

-500

500

Totaal Overige onderdelen

1.161

1.451

-290

Bedragen x € 1.000

Toelichting

1

Decembercirculaire 2024

De effecten van de decembercirculaire 2024 op de begroting zijn verwerkt.In de raadsbrief (nummer 4138) zijn alle financiële gevolgen van de decembercirculaire 2024 toegelicht.

2

Dividend Stedin

Het te onvangen dividend van netwerkbedrijf Stedin over het boekjaar 2024 valt hoger uit dan eerder was begroot. De oorzaak hiervan is dat de bedrijfsresultaten hoger lagen.

3

Onderhoud speelvoorzieningen

Om te voorkomen dat de veiligheid voor de gebruikers van de speelvoorzieningen in gevaar komt moeten we blijven voldoen aan het wettelijke aantal inspectiesrondes, het behouden van de kwaliteit van de huidige toestellen en het op niveau blijven houden van de valondergronden. Uit de aanbesteding in 2024 is gebleken dat er meer middelen nodig zijn dan in de begroting 2025 opgenomen is.

4

Ombudsman

De kosten en het benodigde budget van de ombudsman worden op het juiste taakveld verantwoord.

5

Gemeentelijke Crisisorganisatie

De gemeente Leidschendam-Voorburg streeft naar een professionele, robuuste en goed georganiseerde crisisorganisatie die effectief kan inspelen op crises en rampen. Om deze ambitie te realiseren, is sinds november 2023 gewerkt aan de doorontwikkeling van de crisisorganisatie. Hieruit blijkt dat er extra middelen benodigd zijn voor onder andere piketvergoedingen en opleidingen.

6

Doorontwikkeling ERPx

Het nieuwe financiële systeem ERPx is essentieel voor een goed financieel beheer en het administreren van alle financiële stromen. Om de volledige potentie van dit systeem te benutten, is er in de komende twee jaar extra inzet nodig. Dit is noodzakelijk om de kennis op te bouwen die er momenteel onvoldoende is. Vanaf 2027 is de verwachting dat er, door efficiencywinst, structureel dekking gevonden kan worden voor deze extra functioneel beheertaken.

7

Huiselijk Geweld

Voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld is binnen de gemeente een meldpunt beschikbaar. Om slachtoffers van huiselijk geweld beter te kunnen helpen, wordt de ondersteuning uitgebreid met individuele hulp.

8

Luchtbehandeling Document Productie Centrum (DPC)

Op basis van een onderzoek blijkt dat het thermisch binnenklimaat in het DPC onvoldoend is, wat zorgt voor problemen bij het printen van documenten en een negatief welzijn en gezondheid van medewerkers. De luchtbehandeling zal aangepast worden zodat er sprake is van een goed thermisch klimaat.

9

Artificial Intelligence (AI)

AI biedt kansen voor efficiëntere processen, betere samenwerking en versterkte besluitvorming binnen de gemeente. Toepassing vereist aandacht voor ethiek en privacy. De gemeente start met operationele inzet, zoals een Copilot, en verkent tegelijk breder de mogelijkheden via businesscases en integratie in projecten, om ervaring op te doen en toegevoegde waarde te bepalen.  Vanaf 2029 wordt door efficiëntie een besparing verwacht.

10

Meerjaren onderhoudsplan gebouwen (MJOP)

Iedere vijf jaar is er een update van de MJOP noodzakelijk voor de financiële verantwoording voor het groot onderhoud. De MJOP is een dynamisch hulpmiddel welke continu aangepast wordt naar de daadwerkelijke situatie. De bouwindexcijfers zijn echter sinds de vaststelling van de vorige MJOP gestegen met 33%. De hoogte van de storting in de voorziening is hierop aangepast.

11

Applicatielandschap

De gemeente wil het applicatielandschap professionaliseren door het aanstellen van een applicatiemanager. Deze Applicatiemanager draagt bij aan kostenreductie, verbeterde risicobeheersing en een efficiëntere inzet van gemeentelijke IT-middelen. Vanaf 2027 wordt door efficiëntie een besparing verwacht.

12

NIS2-BIO

De implementatie van NIS2 en de aankomende Cyberbeveiligingswet verplicht de gemeente tot forse investeringen in informatiebeveiliging en cyberweerbaarheid. Als essentiële entiteit moet de gemeente voldoen aan de BIO2 en een Information Security Management System (ISMS) implementeren conform NEN-ISO/IEC 27001.

13

Experimenteerprogramma participatie

Om de zes gekozen experimenten te kunnen evalueren volgens het ACTIE-kader dienen er interviews en enquetes (online of fysiek) te worden gehouden in 2025-2026. Ondersteuning en uitbesteding is hiervoor noodzakelijk.

14

Herinrichting gemeentelijke organisatiestructuur

Op basis van de organisatievisie wordt gewerkt aan de doorontwikkeling van de organisatie. De huidige structuur sluit niet langer aan bij de ambities en uitdagingen van deze tijd en wordt als complex en weinig logisch ervaren. Om effectiever te kunnen functioneren, is een herstructurering nodig die leidt tot meer flexibiliteit, slagvaardigheid, een sterkere externe oriëntatie en een betere samenwerking tussen bestuur en organisatie.Er is een organisatieontwerpteam gestart met deze opgave waarbij de eerste belangrijke stappen zijn gezet. Voor een zorgvuldige voortzetting van dit traject en om voldoende ondersteuning te waarborgen, is de inzet van een extern organisatieadviesbureau noodzakelijk.Voor 2025 is een budget van € 375.000 benodigd om de implementatiefase van de herinrichting af te ronden. Deze fase richt zich op de uitwerking en invoering van een nieuwe organisatiestructuur per 1 januari 2026. Doel is een logischere en slagvaardigere organisatie, die beter aansluit bij de strategische opgaven van de gemeente.De kosten zijn als volgt opgebouwd:• € 185.000 voor de inzet van een extern organisatieadviesbureau;• € 190.000 voor aanvullende expertise op het gebied van HR, financiën, juridisch advies en projectondersteuning. Dat betreft expertise die vanuit de organisatie zelf aan dit traject wordt geleverd;Met dit budget kunnen de benodigde kaders worden opgesteld, besluitvorming plaatsvinden en de implementatie worden voorbereid inclusief een raming van de kosten van de implementatiefase die hierna volgt. Deze raming zal op een later moment inzichtelijk worden en zal waar dit qua tijdspad passend is worden opgenomen in de begroting 2026.

15

CAO ontwikkelingen

Bij de programmabegroting 2025-2028 was een voorlopig budget opgenomen voor de verwachte CAO-verhoging van de ambtelijke organisatie. De uitslag van de CAO-onderhandelingen is bekend. Door de gefaseerde loonsverhoging in 2025 ontstaat er een incidenteel voordeel op dit budget van € 500.000.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 17:22:21 met de export van 05/28/2025 17:14:15