6. Sociaal domein

Financiële mutaties

Onderwerpen Sociaal domein

Mutatie
baten

Mutatie
lasten

Effect
begr. saldo

Kadernota 2026-2029 effecten 2025

1.

Actieplan Jeugd

680

-680

2.

Actualisatie PGB-tarief

15

-15

3.

Huiselijk Geweld

77

-77

4.

Sociaal Service Punt

150

-150

5.

Sociale cohesie

50

-50

Mee- en tegenvallers

6.

Bekostigingsregeling opvang Oekraïne (normvergoeding)

-1.387

-1.387

7.

Rijksbudget BUIG

1.567

158

1.409

8.

Woningdeling voor statushouders

26

-26

Exogene en autonome ontwikkelingen

9.

Implementatie wetgeving sociaal domein

250

250

Budgettair neutraal

10.

Eigen bijdrage Dagbesteding

-42

-42

11.

Specifieke uitkering toeslagenaffaire

600

600

Bestedingsplan reserves

12.

Sterk voor Noord

217

-217

Totaal Sociaal domein

989

545

444

Bedragen x € 1.000

Toelichting

1

Actieplan Jeugd

Het actieplan jeugd (zie iBabs 3975) komt voort uit de noodzaak om de jeugdzorg anders aan te pakken, gegeven de toenemende kosten en de behoefte om daar structurele en fundamentele veranderingen in aan te brengen. Overeenkomstig de uitwerking, zoals opgenomen in het actieplan, zijn er middelen nodig om dit actieplan te realiseren.

2

Actualisatie PGB-tarief

In 2025 wordt de Wmo-verordening en de bijbehorende beleidsregels geactualiseerd. Met deze actualisatie zal ook het PGB-tarief worden aangepast. Er dient een inhaalslag plaats te vinden, daar deze tarieven sinds 2016 niet meer zijn geïndexeerd. Hierdoor is het huidige PGB-tarief niet voldoende om een gelijkwaardig alternatief te zijn op de Zorg in Natura.

3

Huiselijk Geweld

Voor inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld is binnen de gemeente een meldpunt beschikbaar. Om slachtoffers van huiselijk geweld beter te kunnen helpen, wordt de ondersteuning uitgebreid met individuele hulp.

4

Sociaal Service Punt

Het Sociaal Service Punt (SSP) is het loket waar inwoners laagdrempelig terecht kunnen met vragen op sociaal gebied. Om inwoners beter van dienst te kunnen zijn is het gewenst om het SSP door te ontwikkelen en de zichtbaarheid hiervan te vergroten, zodat de gemeente inwoners beter van dienst kan zijn. De kosten voor het aanschaffen van een systeem om het SSP zichtbaarder en effectiever te kunnen inzetten kunnen gedeclareerd worden bij het Integraal Zorg Akkoord (IZA). De kosten van het onderhoud hiervoor komen bij de gemeente te liggen.

5

Sociale cohesie

Sociale cohesie – mensen die zich verbonden voelen met elkaar – is belangrijk om de inzet van formele zorg te beperken. De gemeente heeft hierin een wettelijke taak (Wmo 2015). Leidschendam-Voorburg stimuleert dit door ontmoetingsplekken met een gastheer/vrouw en inloopspreekuren in de wijk. Opbouwwerk helpt om deze ontmoetingen te verdiepen en om eenzaamheid tegen te gaan. In twee wijken wordt hiervoor een pilot gestart.

6

Bekostigingsregeling opvang Oekraïne (normvergoeding)

De gemeente maakt ook in het jaar 2025 kosten rondom het organiseren van de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne, zoals huur-, personeels- en energiekosten, kosten voor beveiliging en leefgeld. Het Rijk betaalt hiervoor een normbedrag per aangemelde beschikbare opvangplek per dag. Voor 2025 is het normbedrag verlaagd, waardoor de inkomsten worden verlaagd.

7

Rijksbudget BUIG

De bijdrage is aangepast aan de tweede voorlopige beschikking van het RIJK, dit was een voordeel ten opzichte van de oude begroting, daarnaast zijn de uitkeringen opnieuw geprognotiseerd.

8

Woningdeling voor statushouders

De Gemeente Leidschendam-Voorburg is samen met de wooncorporaties bezig om woningdeling toe te passen. Hiermee wordt een woning verdeeld in meerdere volwaardige kamers en kunnen er meerdere statushouders gehuisvest worden. Het beschikbaar gestelde budget is ontoereikend. Binnen afzienbare periode zal de regeling "Huisvesting Statushouders" opengesteld worden, waardoor de gemeente aansprak maakt op een vergoeding van € 30.000 per geplaatste statushouder. Deze vergoeding kan met terugwerkende kracht aangevraagd worden en zal bij toekenning het aangevraagde budget teruggestort worden in de algemene middelen.

9

Implementatie wetgeving sociaal domein

Voor de uitvoering van meerdere aankomende wetswijzigingen is inzet op tijdige en zorgvuldige implementatie noodzakelijk. Het betreft onder andere wijzigingen in de Participatiewet (‘Participatiewet in balans’), de Wet Proactieve Dienstverlening, het schuldenprogramma en de wetgeving rondom handhaving binnen de sociale zekerheid. Hiervoor wordt budget aangevraagd voor de inzet van twee coördinatoren en voor implementatiekosten, waaronder aanpassingen in werkprocessen en ICT-systemen.

10

Eigen bijdrage Dagbesteding

De beoogde ingangsdatum van het invoeren van een eigen bijdrage op Dagbesteding is uitgesteld.

11

Specifieke uitkering toeslagenaffaire

De gemeente ontvangt een bijdrage van het Rijk voor de afwikkeling van de toeslagenaffaire. Op basis van de nieuwe berekeningen voor 2025 wordt de geraamde bijdrage verhoogd.

12

Sterk voor Noord

Sterk voor Noord Ontrekking uit de reserve voor een pilot samen met VTH met inzet van Jongerenwerk Veiligheid op straat. Ook is de pilot outreachend doorstroomcoach jongeren zonder startkwalificatie loopt door. De pilot Jongeren Perspectief Fonds loopt ook door  omdat het nog niet opgenomen kon worden in het reguliere beleid.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 17:22:21 met de export van 05/28/2025 17:14:15