2. Mobiliteit en bereikbaarheid

Financiële mutaties

Onderwerpen Mobiliteit en bereikbaarheid

Mutatie
baten

Mutatie
lasten

Effect
begr. saldo

Kadernota 2026-2029 effecten 2025

1.

Actieplan verkeersveiligheid

382

-382

2.

Fietsstraat Beetslaan

50

-50

3.

Randstadrail

100

-100

4.

Vergunningparkeren

25

-25

Mee- en tegenvallers

5.

Parkeeronderzoek en evaluatie nota parkeernormen

75

-75

6.

Smart Mobility

125

-125

7.

Verwijderen VRI

96

-96

8.

Voetpad Hofzichtlaan/Van Steelaan

30

-30

Budgettair neutraal

9.

Aanpassing bushaltes

300

300

Totaal Mobiliteit en bereikbaarheid

300

1.183

-883

Bedragen x € 1.000

Toelichting

1

Actieplan verkeersveiligheid

De gemeente streeft naar een verkeerssysteem waarin iedereen elke dag veilig thuis kan komen. Het college heeft daarom het actieplan verkeersveiligheid opgesteld, waarin beschreven wordt op welke wijze hier invulling aan gegeven gaat worden. Er zijn concrete acties opgesteld voor de volgende vier gebieden: infrastructuur, gedrag en educatie, handhaving en ‘Samen Veilig’ (iBabs 3101). Er is dekking vanuit de reserve mobiliteit.

2

Fietsstraat Beetslaan

In het verkeers- en vervoerplan 2024 is opgenomen dat stapsgewijs wordt gewerkt aan de realisatie van de Verlengde Velostrada, een metropolitane fietsroute, parallel aan het spoor Den Haag-Leiden. Het inrichten van de Nicolaas Beetslaan als fietsstraat is één van de deelprojecten van dit project. Dit budget wordt ingezet voor de voorbereiding van dit project.

3

Randstadrail

Leidschendam-Voorburg groeit, evenals de gemeenten om ons heen. Meer mensen betekent meer verplaatsingen. Zonder maatregelen loopt het wegennet in en rond Leidschendam-Voorburg verder vast, dit heeft (grote) gevolgen voor de leefbaarheid en economie. RandstadRail en de metro bieden een hoogwaardig alternatief voor verplaatsingen per auto van en naar grote delen van de regio. Om ervoor te zorgen dat inwoners goed gebruik kunnen maken van de RandstadRail, moeten onder andere de op- en overstapmogelijkheden aangepakt worden. Daarnaast is het verbeteren van de verbinding met Leidschendam Zuid van belang.

4

Vergunningparkeren

De Mall of the Netherlands trekt veel bezoekers, wat positief is voor de lokale economie. Tegelijk zorgt dit voor toenemende verkeers- en parkeerdruk, met overlast voor omwonenden. Het college kiest daarom voor een drie-sporenaanpak: verkeersmanagement, parkeerregulering en stimuleren van duurzame mobiliteit. Voor de omliggende wijken wordt vergunningparkeren voorbereid, wat nieuw is voor Leidschendam-Voorburg. Hiervoor is een verordening en dekking van invoeringskosten nodig, zoals aangegeven in raadsbrief 4244. Deze kosten zijn grotendeels onafhankelijk van het aantal gebieden en omvatten onder andere inzet van een procesmanager en aanpassingen in de openbare ruimte. In het najaar van 2025 volgt een aanwijzingsbesluit met kostenraming en dekkingsvoorstel (zie verder ook hoofdstuk Ontwikkelingen ruimtelijk domein met betrekking tot de mobiliteitsaanpak rondom de Mall).

5

Parkeeronderzoek en evaluatie nota parkeernormen

Voor beleid, beheer en projecten is het noodzakelijk om een gemeentebrede parkeerdrukmeting uit te laten voeren. Daarnaast zal er een evaluatie worden gedaan op de Nota Parkeernormen. Parkeernormen zijn een effectief instrument om mobiliteit binnen nieuwbouwprojecten te sturen. Maar het is enkel effectief wanneer dit integraal is ingebed. Daar is de evaluatie voor nodig.

6

Smart Mobility

Het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) wordt ook in 2025 voortgezet om het verkeer rond de Mall te managen. Om alle werkzaamheden uit te kunnen blijven voeren wordt er overgebleven budget uit 2024 doorgeschoven naar 2025.

7

Verwijderen VRI

Voor het verwijderen van een verkeersregelinstallatie (Vri 2411) inclusief bijbehorende wegdek aanpassing is geen budget geraamd. Het betreft hier een Vri die niet meer werkt, niet meer te repareren is (levensduur verstreken) en op deze plek niet meer nodig is. Mede gezien de klachten die binnenkomen met betrekking tot deze Vri is verwijderen noodzakelijk.

8

Voetpad Hofzichtlaan/Van Steelaan

De huidige berm aan de Hofzichtlaan/van Steelaan is al smal voor voetgangers en wordt nog smaller met de komst van nieuw trammaterieel op lijn 6 in 2027. In combinatie met onderhoud aan de verkeersregelinstallatie en de weg kan met relatief beperkte meerkosten deze situatie in 2025 verbeterd worden.

9

Aanpassing bushaltes

Doordat de nieuwe elektische bussen van HTM langer zijn dan de vorige bussen, dienen de haltes in het kader van de veiligheid te worden verlengd. In eerste instantie betreft het 7 haltes en daarna volgen er nog 8 haltes. Verwachte totale kosten worden gedekt uit een subsidie van de HTM.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2025 17:22:21 met de export van 05/28/2025 17:14:15